Важливим інструментом політичної демократії,
соціально-економічних та трудових відносин у переважній більшості країн світу
виступає соціальний діалог – процес визначення та зближення позицій, досягнення
спільних домовленостей та прийняття узгоджених рішень соціальними партнерами,
які представляють інтереси працівників, роботодавців та органів виконавчої
влади і місцевого самоврядування, з питань формування та реалізації державної соціально-економічної
політики та регулювання соціально-трудових відносин.
Важливо
відзначити, що з перших років незалежності в Україні ідеологія соціального
партнерства визнана урядом, роботодавцями і профспілками. За цей період
вибудовано цілісну систему діалогових відносин між ними, яка включає в себе
законодавчу базу, різні інституційні органи та форми взаємодії в рамках
тристороннього співробітництва. Ця база складається з Конвенцій МОП,
Європейської соціальної хартії, інших міжнародних актів, законів України,
Указів Президента України, нормативно-правових актів Кабінету Міністрів
України.
У рамках соціального
діалогу було досягнуто чимало ознак важливих корисних трудових практик, таких,
як восьмигодинний робочий день, охорона материнства, закони про дитячу працю, а
також ряд стратегій, які сприяють безпеці
на робочому місці та врегулюванню трудових відносин.
Основною метою
соціального діалогу є сприяння формуванню консенсусу і демократичної участі між
зацікавленими сторонами у світі праці – представниками урядів, роботодавців і
працівників. Успішний соціальний діалог – що включає всі види переговорів,
консультацій чи обміну інформацією між цими зацікавленими сторонами - залежить від структур та процесів, які
створюють потенціал для вирішення важливих економічних і соціальних питань,
заохочують якісне управління, підвищують рівень соціальної та промислової
стабільності і сприяють економічному прогресу. Отже, соціальний діалог є
важливим засобом для досягнення соціальної справедливості. У час глобальної
економічної і фінансової кризи досягнення консенсусу між основними
зацікавленими сторонами та їх демократична участь у пошуку рішень мають
першочергову важливість.
Оскільки соціальний
діалог відображає потреби та прагнення його учасників, жінки і чоловіки повинні
бути представлені на рівноправній основі, щоб їх голоси були почуті без
побоювання репресій. Колективні переговори передбачають переговори для
досягнення угоди між організаціями роботодавців і працівників з відповідних
питань, до яких, як правило, відносяться заробітна плата та умови праці. У
соціальному діалозі можуть бути прямі чи «двосторонні» відносини між
працівниками та адміністрацією (або профспілками і організаціями роботодавців),
або «тристоронні» відносини між урядовими органами та соціальними партнерами.
Для роботи соціального діалогу уряди повинні займати активну позицію – навіть
якщо вони безпосередньо не залучені до цього процесу – шляхом забезпечення
правових та інституційних засад, які створюють передумови для ефективної участі
сторін.
Профспілки
та організації роботодавців своєю діяльністю постійно доводять, що соціальний
діалог в Україні є необхідним, особливо, в умовах подолання посткризових явищ в
державі.
|